Monday 5 December 2011

Tempat Cari Makan : epis0d 2

0n 2nd day at Dabo0m...sambungan Tempat Cari Makan: epis0d 1

Orang mula2 yang saya call lepas kluar dari pejabat JPN ialah mummy (yang sbenarnye saya panggil 'ma')... dengan nada agak sayu saya beritahu dia "Ma, oghe leh p0sting kat Dabong...", dan reaksi mummy saya ...........................
" Hahahahahahaha......................jauhny0 ". Lepas tu dia sambung ketawa lagi. Owh, nape la mummy saya bukan macam mummy orang len... ingat suruh bersabar ke, suruh redha ke, suruh kuatkan semangat ke, jauh sekali nak membayangkan dia menitiskan air mata, wekksss.....
Abis ketawa, baru la mummy tanye "Bilo kena g skoloh??"

Lepas tu saya mula bgtau Nenda yang x sabar2 nak tau saya p0sting kat mane, and then saya gtau Mr DJ, my best frenz, sterusnye bestie len... Nasihat Nenda (yang saya panggil 'mek')... "baguh doh tu, mujo buleh posting Qlatey jah, oghe lain blom tentu buleh kelik kampung..." Sbel0m pulang ke rumah, saya singgah kat Sekolah Menengah Zainab 1 jap, (pernah la jdik guru ganti plus minus 2 months here)...jumpe cegu2 senior yang saya panggil kakak semuanya, bertanye khabar & paid them a visit. They are very nice & friendly people, berdedikasi & saling membantu...for sure, bestlah !!!!. I wish that I will get co-w0rkers just like them. rase amat dialu2kan di sane walaupun skejap je ngajar kat skolah tu. Sampai rumah, saya terus google, 'Dabong' untuk cari maklumat. This area is not too bad at all.

Lepas tue, bermulanya agenda nak anta Tice Elly ke sekolah barunya yang terletak nun jauh di sana. Esokkan, pepagi lagi dah mula pack barang2 penting nak bawak pegi sane, x banyak mane pun, bekalan baju hanya untuk 4hari, dengan harapan dapat balik hujung minggu...rombongan menghantar Tice Elly terdiri daripada:
1.Abah
2.Mummy
3.Nenda
4.Syahmi - my adik bongsu, lil bro 2
Masterpiece Syahmi time darjah3

5.Qilah - my lil sis 2
6.Serah - my lil sis 1
7.Makcik (tapi kensel saat akhir sebab ada orang nak jumpe)

On the way tu, singgah makan brekfast, pastu brenti lak kat Petronas Jeli isi minyak ngan shopping makanan skali. Lame giler singgah sini, of c0z adik2 saya la yang paling excited, coz diaorang beli itu ini, tapi orang len yang bayarkan bagi pihak...and pihak itu bukan saya pun.huhu...neway, fuhhh, dari New Castle ke Jeli pom dah dekat 1jam 30 minit, x termasuk lagi brenti singgah kat Petronas dulu... bila la nak sampai sekolah nie...


Dari pekan Jeli, memang xtau jalan nak masuk pegi Dabong, 1st time kan lalu sini, so tanye orang nak kna ikut jalan mane... nasib baek mudah nak cari... start dari pekan Jeli, mummy & adik2 pun mula kira bilangan jambatan dari situ sampai la jambatan terakhir nak sampai skolah... cehhh, macam2 diaorang neh... Abah lak x abis2 ngan nasihat, nanti bawak keta g skolah tu, bawak lew dengan berhemah, sopan-santun, berbudi bekerti, ikut peraturan lalu lintas, blablablablabla... okeh bah... Nenda lak duk tgok kiri kanan, terkesima dengan pemandangan baru...


Tiap kali nampak sekolah je, mesti sume pakat panjangkan leher nak tgok name skolah ape, lepas satu, satu, lepas satu, satu... bila la nak sampai... sambil2 tu, mummy & adik2 masih lagi terus kira jambatan... belas2 gak rasenye... sehinggalah sampai satu tempat, kitaorang nampak cam bukit@gunung - bukan pemandangan gunung yang biasa, ia seperti satu bongkah batu yang amat besar... itu la dia Gunung Stong ( Stong <--- "stone" actually ) ...





Asew2 kepala kitaorang (kecuali Abah sebagai driver) berputar gak 360' darjah semata2 nak tengok tempat tu lame2, 1st time gak dapat tengok Air Terjun Gunung Stong dari jauh... marvelessss betul bagi kitaorang yang berasal dari hutan batu. huhuhu... mane sekolah neh x sampai2 lagi nie, air terjun dah jumpa.

Lebih kurang 10minit dari tempatnya Gunung Stong, barulah kitaorang sampai Dabong, melalui jambatan Dabong yang merentas Sungai Kopi Susu Kelantan... last jambatan adalah yang nak masuk ke bandar Dabong, betul2 lalu atas stesen kereta api Dabong... kire2 jumlah jambatan kesemuanye ada..........................?????sori, x ingat, yang pasti belas2, hehehe...paling penting you all, we all sudah selamat sampai ke Dabong, tempat cari makan saya untuk tahun2 berikutnya.

No comments:

Post a Comment