Sunday 4 December 2011

Tempat Cari Makan : epis0d 1

I am at Dab0om now!

Okeh.... 4 ur inf0rmation, I am w0rking at 0ne of the remote areas in Kelantan, Dab0om!!! ehe, Dab0ng la.
Sbel0m kna anta p0sting ke sane, saya xpenah kenal p0m dgn tempat nie, kecuali dengar2 gtu je la pasal tempat nie.....DAN, yang paling saya percaya adalah tempat ini amat terpencil. amat jauh. amat hulu. amat xde kemudahan. dan amat saya percaya tempat ini sebegitu........

Masa sedang tunggu keputusan p0sting nie, hanya dapat tahu posting negeri mana je, and then kena tunggu lagi sbelom tahu area mana kat negeri tue masa lapor diri di JPN nanti. Saya dapat tau kena p0sting kt area Kelantan secara on9... kemudian, terus hidup x menentu, asyik berteka teki dapat kat mane nati... duk bajet kena anta ke Gua Musang...or daerah sebelah Kota Bharu, coz dapat maklumat penempatan guru2 baru di kawasan hulu Kelantan sudah pun penuh. Sehari sebelum pegi JPN Kelantan untuk lapor diri, ada la s0rang member nie  duk usik "biar la mung keno anta Dabong, pegi skoloh kena naik bukit."

On my mind :::::: saya terbayang saya memakai baju kurung bunga2 & kasut tumit tinggi sambil pegang buku, n then panjat bukit terbongkok-bongkok nak sampai ke sebuah skolah di puncak sane ::::::
Neway, dengan k0mpemnye menjawab usikan member it0o "aah, mano aku kena  sano, Gu0 Muse jah kali "

Keesokkan harinya...pepagi lagi saya bertolak ke JPN slepas anta mummy & adik ke skolah, saya drift ke JPN, drift2 p0m lewat 10minit... jalan New Castle jem la katekn... hohohoho...setibenye.....masuk ke dalam pejabat, mane semua orang?? mane cegu2 baru p0sting yg len??? mane b0s JPN??? Then, suprisingly I only could see Lai, my UKM friend , she is from JOHOR but got p0sted here, in Kelantan. Hepi to see her, but I was still curious and I asked her question p0int-blank "Lai mintak p0sting Kelantan ke??" "Tak mintak la Elly, tau2 kena p0sting Kelantan..." Oh oh oh....kita senasib, kita x mintak Qlatey, tapi dapat sini....and I guessed it is because of our teaching option, TESL (Teaching English as Second Language)... as English is the scariest and deadliest killer subject in Kelantan after all (hehehe, melebih2 lak.)

For your information, saya mintak Sabah owkey, I can still remember correctly that I filled in the form and I chose Sabah & Labuan, hoping to know, discover & explore that place with bare feet, meeting Tarzan my prince charming, with long hair and wearing jaguar-printed b0xer only (wahahahahaha, imaginasi semata2)... Dengan kewujudan dua tahi lalat di tapak kaki, saya amat suka jalan2. I love traveling.

OKEH, masuk balek kat pejabat JPN, then, s0mebody a.k.a. orang besar JPN, Mr A and Mr B mintak kami masuk satu bilik... masuk bilik nie, semua orang yg terlibat berkumpul... eh eh eh, brape orang je cikgu baru p0sting??? Saya hanye dapat tengok TIGA sahaja cegu muda dalam bilik tu termasuklah saya... here, I got to know Wanie, cakap2 ngan Wanie, dia pun x mintak Qlatey, uhu... next, masuk la plak 3 orang senior... kalo tgok style cam pentadbir... Mr A & Mr B suruh senior 3 orang nie duduk kt meja bulat tu jugak...betul2 mengadap kitaorang bertiga....blablablablablablabla Mr A and Mr B bagi ceramah, amanat, nasihat, pesanan, ada lawak gak, and so on...
Tibelah masanye nak bukak surat penempatan sekolah... berdebar2 dabdubdab... jeng3...

Bukak2 je surat tue:
"....dimaklumkan bahawa tuan telah ditempatkan mengajar di SMK DABONG... KELANTAN"

0f c0z lepas dapat tau dapat SMK DABONG di Dabong, terasa cam jantung nie jatuh atas lantai, xde la plak rasa nak nangis... tapi... k0song....ingat balek usikan member semalam tue, masin ayat dia. Boleh ke saya hadapi nanti?
Dengan tersenyum lebar, Mr A mintak kitaorang kenal dan duduk dengan wakil dari sekolah masing2, upe2nye kitaorang dah pun menghadap wakil sekolah daaaa~ x rancang p0m, kebetulan...dan, of coz, sekolah saya yang paling jauh berbanding dengan dua orang lagi tue, nasib (*.*)

0keh, wakil bakal skolah saya ialah Cegu Pa,  ayat 1st yang keluar dari mulut dia, "Nak mari nge gapo gi skoloh?? Nak mari nge keto api ko?" Mata saya jadik besar amat...ketapi???? OMG, hulunye...x dapat nak bayang, nak sampai sana naik kereta api je.  "Aaaa??? kete api??"   lepas tu Cegu Pa sambung balik, " Nak mari nge keto p0m bulih, xdop masaloh."  Lega.....  Awal2 lagi dah terkena, adeh! huhuhu, tapi lega....
 Well, ambik maklumat penting ngan Cegu Pa, apa kemudahan yg ada....sume ada, rumah ada,  line telepon?? "ada", internet?? "ada", ....pastu, sbelom bersurai, Cegu Pa catat sesuatu atas kertas penempatan saya "TAHNIAH."

No comments:

Post a Comment