Thursday 8 December 2011

Tempat Cari Makan : epis0d 3 yang akhir

Saya sudah pulang dari Dabong, dan selamat sampai ke home-sweet-h0me already ^-^

Nak sambung cite lak ...dari Tempat Cari Makan : Epis0d 2

Sesampainya di sane, salah pergi masuk kwsn klinik, c0z ingat kwsn sekolah... lepas tu pusing2 lagi, masuk kawasan pekan Dabong, wat can i say... tempat ni macam kawasan perumahan @ perkampungan kecil, ada kedai runcit, ada pasar, ada padang, ada masjid ada itu ini, dan yang paling utama, ada stesen kereta api, for your information, train express antarabangsa dari Singapura - Thailand pun brenti singgah kat sini tau! Tapi xde bank, uhu, tapi ada atm, aha!

Then, pusing2 lagi tempat ni, terlajak la plak ke Sekolah Rendah Dabong. Iye la kan, duk bajet skolah cam lame tu skolah rendah, kawasan pun x brape luas, pintu gerbang ada, tapi cam xde...Pergghhh, bangunan skolah rendah lagi mantap dari skolah menengah, x paham akuh !!! ape kes... awal2 lagi dah x puas hati.

Muka dinding pagar sekolah

Neway, for the first time, saya dan rombongan dari New Castle menjejakkan kaki ke sini... sampai je, memang dah ada beberapa orang guru menyambut kedatangan di pondok pakguard... aha! (sbenarnya diaorang lepak kat situ je, ehe... ) Then, terus saya cari pejabat nak lapor diri di sekolah. Pengetua xde kat sekolah, so, ape2 hal, Cegu Pa yg urus buat masa ni. Rombongan saya masuk dalam pejabat, then saya sorang masuk dalam bilik jupe PKP bincang serba sedikit.

Sedang saya dalam bilik, ada la bakal housemate masuk dalam pejabat nak "say hi" kepada housemate barunya. Tapi, my future housemate xtau yang mana satu bakal cegu itoo... dengan 3 beradik perempuan yang nampak agak sebaya, namun dengan ketinggian yang berbeda (saya paling "shumel" even saya paling tuer, ngehehe)... memang xtau mane satu cegu baru skolah tu. Tanpa banyak soal, my-future-housemate salam sambil tersenyum manis ngan adik perempuan saya paling bongsu ( ya la, pakai baju kurung lagi havoc berbanding kakaknye)... diaorang sengih je, salah orang daaaa, awak2, tice baru duk diskas dalam bilik PKP lagilah. hehehe... cian dier, xpe, ti saya blanje air "teh beng" tepi stesen ketapi, our feveret, kiki

Lepas abis diskas, PKP berseloroh ngan rombongan saya "Oloh2, rama nyo hok mari nganta" Bahasa Malaysia mari ---> "Waduh2@Ewah2, ramainya orang yang ikut sekali"... Mummy saya ni menjawab dengan teramat confidentnye "Holas, kalu x molek gak, nok ejah  tukar kelik Koto Bharu laluh, hehe" Bahasa Malaysia mari ---> "Iye la, kalau x selesa, nanti nak adjust tukar posting balik Kota Bharu terus, hehe"
Saya rasa dengan jawapan yang sbenarnya lawak kering mummy macam tu la, ad yang ingat saya punya kabel yang amat besar, ada gak rakan sekerja yang ingat mummy saya tu PKP gak, padahal mummy guru kanan je, hoho... style punye pasal, no wonder lew (~.~)

Lepas jumpe PKP, rombongan pegi makan tengah hari kat luar sekolah... singgah di kedai makan yang ade beruk bernama "Jali", amat gile s***s, kucing pun kena bantai, kesian sungguh kucing itu, isk3... abis makan, terus pegi masuk kawasan skolah balik, melawat rumah yang bakal saya duduki.

Sebelum saya ditinggalkan, sbelum rombongan menghantar pulang, saya mendapat nasihat dari orang tua, kalu nak balik, naik ketapi je, dekat sangat skolah ngan stesen keretapi, 3 minit pun dah bleh sampai.

So, untuk sebulan setengah yang pertama, memang saya balik tiap2 minggu, saya balik naik keretapi je, tiket RM4.80 dari Dabong-Wakaf Bharu, jimat kan...amik masa dekat 3jam gak nak sampai, agak lame kan, hehe...

Seterusnya, bermulalah perjalanan hidup saya sebagai seorang pendidik di Dabong...sehingga hari ini. Memang la tempat ni jauh, tapi masih ada tempat yang lagi jauh... memang la tempat ni x moden, tapi ada lagi tempat yang  kemudahannya kurang sempurna... jauh di sudut hati, saya bersyukur. Bak kata pepatah, kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau jua. Dari mencipta seribu alasan untuk memundurkan diri, lebih baik mencari peluang menyelesaikan masalah dalam serba kekurangan. Dunia x pernah membosankan, kita yang memberi peluang kepada diri untuk menjadi bosan. Sekian untuk kali ini.

No comments:

Post a Comment